Bij Huid Medisch Centrum streven wij ernaar om u zo snel en efficiënt mogelijk te helpen. Om dit te realiseren, willen wij u vragen om het volgende mee te nemen naar uw eerste bezoek aan Huid Medisch Centrum:
Indien u uw e-mailadres heeft achtergelaten tijdens het maken van de afspraak, zult u enkele dagen voor de afspraak een herinnering van ons ontvangen per e-mail.
Wanneer er een afspraak voor u is gemaakt voor een spataderbehandeling, willen we u vragen om met het volgende rekening te houden:
Houd er rekening mee dat gedurende uw bezoek er regelmatig naar uw naam en geboortedatum zal worden gevraagd. Dit doen wij om er zeker van te zijn dat we u de juiste zorg verlenen en om er zeker van te zijn dat bijvoorbeeld een juist onderzoek bij u wordt uitgevoerd of medicatie wordt toegediend. Daarnaast proberen we op deze manier misbruik van persoonsgegevens te voorkomen.
Voor noodgevallen kunt u ons 7 dagen per week, 24 uur per dag telefonisch bereiken op ons algemene nummer: 020 – 215 6060. Buiten openingstijden wordt u doorverbonden met onze 24-uurservice.
Wanneer er een afspraak voor u is gemaakt voor het operatief verwijderen van een huidafwijking, willen we u vragen om met het volgende rekening te houden:
Houd er rekening mee dat gedurende uw bezoek er regelmatig naar uw naam en geboortedatum zal worden gevraagd. Dit doen wij om er zeker van te zijn dat we u de juiste zorg verlenen en om er zeker van te zijn dat bijvoorbeeld een juist onderzoek bij u wordt uitgevoerd of medicatie wordt toegediend. Daarnaast proberen we op deze manier misbruik van persoonsgegevens te voorkomen.
Het is goed om vooraf aan de afspraak goed te bedenken wat u wil vragen. Naar aanleiding van het gesprek met de arts gaat u samen met de arts beslissen over uw behandeling. Voor een goede voorbereiding kunt u gebruik maken van de patiëntveiligheidskaart.
Als u naar de arts gaat voor onderzoek of behandeling, heeft u altijd meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld van de risico’s en de bijwerkingen, van uw leefstijl en omstandigheden, van uw beroep en uw wensen. Het is belangrijk om samen met uw arts deze zaken op een rijtje te zetten. Hiervoor is de site www.begineengoedgesprek.nl te raadplegen.
Een veilige behandeling
Als u naar onze polikliniek komt voor een behandeling, dan kunt u de patiëntveiligheidskaart bekijken. Op deze kaart staan tips die u kunt gebruiken tijdens uw behandeling, operatie of onderzoek.
Allergie ?
Bent u op de hoogte dat u een allergie heeft voor een bepaald medicijn of bestanddeel? Meld het ons!
Gebruikt u medicijnen?
Gebruikt u thuis medicijnen? Wij kunnen u zonder een Actueel Medicatie Overzicht (AMO) niet toelaten op onze polikliniek voor behandeling. Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek. Als u bij meerdere apotheken medicatie haalt, dan heeft u ook meerdere overzichten.
Voorbereiding kinderen
Kinderen die naar de polikliniek komen weten vaak niet wat hen te wachten staat. Ook voor u als ouder of verzorger kan het heel ingrijpend zijn. Als ouder of verzorger kunt u uw kind helpen door uw kind goed voor te bereiden.
Een buitenlands ziekenhuis bezocht?
Sommige bacteriën kunnen in een ziekenhuis voor problemen zorgen. Als u het afgelopen jaar in een ziekenhuis in het buitenland hebt gelegen, horen wij dat daarom graag van u. Mogelijk bent u besmet met MRSA of BRMO. Dit zijn zogenaamde ziekenhuisbacteriën die ongevoelig zijn voor antibiotica. Meld het ons zodat we tijdig maatregelen kunnen nemen. Huid Medisch Centrum hecht de grootste waarde aan veiligheid van de patiënten. Wij rekenen op uw begrip voor deze voorzorgsmaatregel. In verband met de veiligheid van uzelf en anderen in hebben wij aantal vragen opgesteld. Wilt u deze vragen vóór uw bezoek aan de polikliniek doornemen?
Identificatie
Neem bij elk bezoek aan Huid Medisch Centrum uw identiteitsbewijs mee. In Nederland moet u als u medische zorg nodig heeft een geldig identiteitsbewijs laten zien. Deze verplichting geldt ook voor minderjarigen en baby’s.
Buitenlands ziekenhuis bezocht?
In verband met de veiligheid van uzelf en anderen hebben wij 7 vragen opgesteld. Wilt u onderstaande vragen voor uw bezoek aan de polikliniek doornemen? Eén van deze vragen is of u een buitenlands ziekenhuis heeft bezocht. Dit in verband met bacteriën zoals MRSA of BRMO.
Check de 7 vragen
Nederlandse ziekenhuizen willen niet dat bijzondere ongevoelige bacteriën zoals MRSA of BRMO zich verspreiden. Daarom vragen wij u het ons te melden als u denkt dat u besmet kan zijn. Wij kunnen dan maatregelen nemen om verspreiding te voorkomen. Wij vragen iedere patiënt daarom vóór bezoek aan ons ziekenhuis onderstaande 7 vragen te beantwoorden. Zo kunnen wij een inschatting maken of u een verhoogd risicio heeft op besmetting.
Zie Infectiepreventie voor meer informatie over MRSA of BRMO
1 of meer vragen met Ja?
Bij een MRSA- of BRMO-besmetting, of een verdenking hierop, handelen wij volgens de landelijke richtlijnen van de Werkgroep Infectiepreventie (WIP).
Infectiepreventie
Infecties komen in alle ziekenhuizen voor. Een infectie kan worden veroorzaakt door micro-organismen (zoals bacteriën, virussen, schimmels) die de patiënt zelf bij zich draagt of die andere patiënten, bezoekers of personeel kunnen overdragen. De afdeling Infectiepreventie zorgt dat de overdracht van micro-organismen zoveel mogelijk wordt voorkomen en geeft advies over de eventueel te nemen maatregelen.
Lees meer
Screening
Heeft u een SMS ontvangen om voor uw afspraak een aantal vragen te beantwoorden? U vindt de vragenlijst bij screening op BRMO en MRSA
BRMO en MRSA
BRMO staat voor Bijzonder Resistent Micro-Organisme. Dit zijn bacteriën die bestand zijn tegen de meest gangbare antibiotica en daardoor moeilijk te behandelen zijn. MRSA is een voorbeeld van zo’n bacterie. De meeste van deze bacteriën zijn niet schadelijk voor gezonde mensen. Sterker nog, meestal dragen we deze gewoon bij ons zonder er iets van te merken. Bij mensen met een (zwaar) verminderde weerstand, kunnen deze bacteriën soms leiden tot infecties.
Meld het ons
In Nederland komen deze bijzonder ongevoelige bacteriën niet vaak voor. Op plekken waar veel antibiotica worden gebruikt, is de kans groter om een infectie met bijzonder ongevoelige bacteriën op te lopen. Dat is bijvoorbeeld het geval in buitenlandse ziekenhuizen en/of op een veehouderij. In buitenlandse ziekenhuizen gelden bovendien andere hygiëneprotocollen dan in ons land. Nederlandse ziekenhuizen willen niet dat deze bijzonder ongevoelige bacteriën zich verder verspreiden. Daarom vragen wij u het ons te melden als u denkt dat u besmet kan zijn. Wij kunnen dan maatregelen nemen om verspreiding te voorkomen.
Wij vragen iedere patiënt daarom vóór bezoek aan ons centrum onze 7 vragen te beantwoorden. Zo kunnen wij een inschatting maken of u een verhoogd risicio heeft op besmetting.
Veelgestelde vragen Infectiepreventie
Is MRSA besmettelijk?
Ja, iemand die in contact komt met MRSA, kan besmet raken met de bacterie. Wie gezond is, merkt daar niets van. De bacterie kan vanzelf weer verdwijnen. Een gezonde persoon die MRSA bij zich draagt, kan de bacterie ongewild doorgeven aan anderen. Bij mensen met een verminderde weerstand of pas geopereerde mensen kan de bacterie soms infecties veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat ziekenhuizen over procedures beschikken om de kans op overdracht zo klein mogelijk te houden.
Hoe wordt MRSA ontdekt?
Patiënten die in een buitenlands ziekenhuis zijn verpleegd, worden bij binnenkomst standaard getest op MRSA. Dit gebeurt meestal door het afnemen van een kweek op verschillende plakken van het lichaam. Dit gebeurt met een wattenstok.
Wat is het norovirus?
Het norovirus is een klein, zeer besmettelijk virus dat ‘buikgriep’ veroorzaakt. Per jaar krijgen ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders buikgriep waarvan ongeveer een half miljoen gevallen wordt veroorzaakt door het norovirus. De meeste mensen zijn na 1 of 2 dagen weer op de been. Bij mensen met een verzwakt afweersysteem kunnen langdurige klachten optreden.